Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر اسماعیلی معتقد است باید جایگاهی برای مقالات پر ارجاع و ارزشمند در حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شود. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر «محمد جواد اسماعیلی» امروز چهارشنبه 28 آبان در نشست بررسی و آسیب شناسی جایزه کتاب سال که در ششمین روز از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: در خصوص کتاب هایی که در جایزه کتاب سال موفق به دریافت جایزه می شوند، باید یک مجله آنلاین به کوشش خانه کتاب تاسیس شود و امکان نقد و بررسی کتاب ها در آنجا به زبان انگلیسی داشته باشیم؛ از این جهت امکان مشارکت بین المللی در این مجله آنلاین فراهم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مقالات معتبر و ارزشمندی در حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی وجود دارد، عنوان کرد: جایگاهی برای این مقالات باید در جایزه کتاب سال فراهم شود. در یک دهه اخیر برخی از نویسندگان به ندرت کتاب می نویسند اما مقالات آنها پر ارجاع و اثرگذار است. باید جایگاهی برای این مقالات پر اعتبار در حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی در نظر گرفته شود.

 

این نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: علاوه بر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جوایزی مانند فارابی و خوارزمی بخش بین الملل دارند. سوال مهم این است که آیا امکان مشارکت، هم اندیشی و همکاری بخش بین المللی جایزه کتاب سال با این جوایز وجود دارد. 

 

اسماعیلی بیان کرد: خوب است که ایده سنجش و بازنگری در جایزه کتاب سال به صورت تقویت وب سایت خانه کتاب در نظر گرفته شود. در زمان نزدیک به برگزاری جایزه کتاب سال وب سایت فعال می شود و در طول سال به ندرت روزآمد است. کمتر کسی به این سایت رجوع می کند. امکانی فراهم شود که بخش گفت و گو در این سایت فعال باشد و این وب سایت در طول سال به روز رسانی شود. 

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید از مترجمان برجسته برای ترجمه آثار برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آید. خوب است که کتاب های برگزیده ترخیص شود و در اختیار مترجمان قرار داده شود. مترجمان معتبری را شناسایی کنیم و بخش مترجمان خانه کتاب را فعال کنیم. 

 

گفتنی است، بیست و هشتمین دوره هفته کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی و مانایی از 24 آبان آغاز شده و تا 30 آبان ادامه دارد. همزمان با این هفته طرح پاییزه 99 نیز در سراسر کشور اجرا می شود. 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: محمدجواد اسماعیلی هفته کتاب جایزه کتاب سال حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جایزه کتاب سال خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۱۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت

آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم بزرگداشت شیخ صدوق که در آستان این محدث بزرگ در شهر ری برگزار شد، ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق (ع) گفت : یاد و نام و خاطره‌های شیخ صدوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی می‌داریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود می‌فرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر می‌کنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صدوق بیان می‌کنم، چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچه‌ها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق (ع) و اهل بیت (ع) گشود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، موج‌آفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق (ع) و سایر اهل بیت (ع) بوده است و بار‌ها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمده‌ایم از پدران معنوی ما به حساب می‌آید.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: شیخ المحدثین در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقش‌آفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم. اول اینکه مرحوم شیخ صدوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهره‌های مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری (ع) داشت و از چهره‌های مهم حوزه‌های علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزه‌های علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بی‌بدیل داشتند.

او ادامه داد: البته در آن زمان حوزه‌های علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم، اما در اواخر عصر حضور ائمه (ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزنده‌ای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقش‌آفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومت‌های شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاسته‌اند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزه‌های علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرت‌ها و سفر‌های مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر ساده‌ای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهر‌های مختلف جهان وجود دارد، اما آن زمان، یک سفر حج ماه‌ها طول می‌کشیده است و ابزار‌های ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزه‌های ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفر‌های علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجاب‌انگیز و درخشان از زندگی ایشان است.

آیت‌الله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتگو‌های فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عده‌ای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت، اما کسانی همانند امام صادق (ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانه‌رو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.

او با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازه‌ای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند، چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه می‌گشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت (ع) استقبال کرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • حمامی که کافه کتاب شد
  • بهترین سایت سفارش آنلاین کتاب در ایران
  • تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی